«Στη βινάγια των Ακροατών, δεν εμπεριέχονται οι δέκα δυνάμεις, τα διάφορα είδη αφοβίας, οι έξοχες ιδιότητες ή η παντογνωστική σοφία. Ενώ στη βινάγια των Μποντισάτβα στο σχετικό επίπεδο, εμπεριέχονται οι δέκα δυνάμεις, τα διάφορα είδη αφοβίας, οι έξοχες ιδιότητες ή η παντογνωστική σοφία. [F.253.a]
«Η βινάγια των Ακροατών είναι σαν να δραπετεύεις από ένα λάκκο με φωτιά. Ενώ η βινάγια των Μποντισάτβα στο σχετικό επίπεδο, είναι να απολαμβάνεις τη χαρά του Ντάρμα, με τον ίδιο τρόπο όπως όταν κάποιος χαίρεται ένα πάρκο ή ένα παλάτι.
«Στη βινάγια των Ακροατών δεν διακόπτεται η ροή των κεκτημένων τάσεων. Ενώ η βινάγια των Μποντισάτβα υπερνικά όλες τις κεκτημένες τάσεις.
«Εξαίσιε γιε, εν συντομία, η βινάγια των Ακροατών απορρέει από ένα περιορισμένο Ντάρμα. Ενώ στο σχετικό επίπεδο η βινάγια των Μποντισάτβα ακολουθεί ένα απεριόριστο και αμέτρητο Ντάρμα.
«Η βινάγια των Ακροατών φέρνει την πραγμάτωση περιορισμένης πειθαρχίας, μάθησης, απορρόφησης, γνώσης, απελευθέρωσης και οράματος της σοφίας της απελευθέρωσης. Ενώ στο σχετικό επίπεδο η βινάγια των Μποντισάτβα δεν γνωρίζει όρια, κατέχει απεριόριστες ιδιότητες και πραγματώνεται απεριόριστη πειθαρχία, γνώση, απελευθέρωση, και όραμα της σοφίας της απελευθέρωσης.
Σ’ αυτό σημείο, ο Ευλογημένος εξέφρασε την επιδοκιμασία του στον Μαντζούσρι Κουμαραμπούτα: «Άριστα Μαντζούσρι! Εξήγησες καλώς την βινάγια των Μποντισάτβα ως προς το σχετικό επίπεδο. Άριστα, Άριστα! Τώρα Μαντζούσρι, για να επεξηγήσω το νόημα αυτών, θα σου δώσω μερικά παραδείγματα. Φαντάσου δυο άντρες Μαντζούσρι. Ο ένας εξ αυτών εγκωμιάζει τα χνάρια ενός βοδιού, ενώ ο άλλος εγκωμιάζει τον ωκεανό. Τι σκέφτεσαι Μαντζούσρι; Πόσο διεξοδικά μπορεί να εγκωμιάσει τα χνάρια του βοδιού ο πρώτος άντρας;»
Ο Μαντζούσρι απάντησε, «Ευλογημένε, τα χνάρια όλων των βοδιών είναι πολύ μικρά, γι αυτό, για ποιο λόγο καν να τα εγκωμιάσει κανείς;»
Ο Ευλογημένος είπε, «Όπως τα χνάρια του βοδιού που είναι μικρά, [F.253.b] έτσι θα πρέπει να θεωρείς τη βινάγια των Ακροατών. Τώρα Μαντζούσρι, τι σκέφτεσαι; Θα μπορέσει ο άλλος άντρας να εκφράσει το κατάλληλο εγκώμιο για τον ωκεανό;»
Ο Μαντζούσρι απάντησε, «Ευλογημένε, τα εγκώμια για τον ωκεανό μπορεί να είναι απίστευτα απροσμέτρητα, απεριόριστα και ασύλληπτα.»
Ο Ευλογημένος είπε, «Με τον ίδιο τρόπο Μαντζούσρι που είναι απεριόριστα τα εγκώμια για τον ωκεανό, έτσι θα πρέπει να θεωρείς την βινάγια των Μποντισάτβα στο σχετικό επίπεδο.»
Καθώς έδινε αυτήν τη διδασκαλία χωρίς να διδάσκει, δώδεκα χιλιάδες εξαίσιοι γιοί, χωρίς να έχουν στο τελικό επίπεδο σχηματίσει κάτι, έφτιαξαν την ευχή για την απαράμιλλη και τέλεια ολοκληρωμένη Φώτιση. Όλοι δήλωσαν, «Ευλογημένε, θα ασκήσουμε τις εκπαιδεύσεις των Μποντισάτβα, χωρίς εκπαίδευση.»
Ο εξαίσιος γιος Κύριος της Γαλήνης και της Ειρήνης ρώτησε τον Μαντζούσρι Κουμαραμπούτα, «Μαντζούσρι, εσύ εκπαιδεύεσαι στη βινάγια των Ακροατών ή στη βινάγια των Μποντισάτβα;»
Ο Μαντζούσρι απάντησε, «Εξαίσιε γιε, εσύ τι νομίζεις; Υπάρχει νερό που ο ωκεανός δεν μπορεί να περιέχει;»
Ο εξαίσιος γιος απάντησε, «Όχι Μαντζούσρι, δεν υπάρχει πουθενά νερό που ο ωκεανός δεν μπορεί να περιέχει.»
Ο Μαντζούσρι είπε, «Εξαίσιε γιε, με τον ίδιο τρόπο η βινάγια των μεγάλων όντων των Μποντισάτβα, είναι σαν τον ωκεανό.»
Ο εξαίσιος γιος ρώτησε, «τι σημαίνει η λέξη βινάγια;»
Ο Μαντζούσρι απάντησε, «Εξαίσιε γιε, στο σχετικό επίπεδο η βινάγια αναφέρεται στην καθυπόταξη των διαταραγμένων συναισθημάτων. Βινάγια σημαίνει επίσης, η κατανόηση των διαταραγμένων συναισθημάτων.»
Ο εξαίσιος γιος είπε, «Με ποιον τρόπο καθυποτάσσονται τα διαταραγμένα συναισθήματα; Με ποιον τρόπο κατανοούνται τα διαταραγμένα συναισθήματα;»[F.254.]
Ο Μαντζούσρι είπε, «Όλα τα φαινόμενα δεν εκδηλώνονται, είναι αγέννητα και χωρίς ουσία. Όμως αυτή η απουσία στο σχετικό επίπεδο παρεξηγείται. Η μη ορθή κατανόηση αυτής της απουσία παράγει αντιλήψεις και σκέψεις. Από τις αντιλήψεις και τις σκέψεις εμφανίζεται λανθασμένη νοητική δραστηριότητα. Η λανθασμένη νοητική δραστηριότητα μετά εμφανίζει την υπέρθεση ενός εαυτού. Από την υπέρθεση του εαυτού προβάλλουν οι θεωρήσεις. Με βάση την εμφάνιση των θεωρήσεων, εμφανίζονται τα διαταραγμένα συναισθήματα.
«Εξαίσιε γιε, όποιος γνωρίζει , χωρίς να γνωρίζει, πως στο τελικό επίπεδο όλα τα φαινόμενα δεν γεννιούνται, δεν προβάλλουν και δεν έχουν καμία ουσία, ως προς το τελικό είναι αλάθητος. Ο αλάθητος ως προς το τελικό, δεν σχηματίζει σκέψεις ή αντιλήψεις. Όποιος δεν σχηματίζει σκέψεις ή αντιλήψεις χρησιμοποιεί τον εαυτό του ορθά. Αυτός που χρησιμοποιεί τον εαυτό του ορθά δεν κάνει υπερθέσεις ως προς τον εαυτό στο τελικό επίπεδο. Όταν δεν εμφανίζεται η υπέρθεση ενός εαυτού στο τελικό επίπεδο, δεν εμφανίζονται επίσης και οι προβολές των θεωρήσεων, ακόμα και οι θεωρήσεις που σχετίζονται με την υπέρβαση της δυστυχίας επίσης δεν εμφανίζονται στο τελικό επίπεδο. Έτσι βιώνει κανείς το αγέννητο και γαληνεύει, απαλλαγμένος από θεωρήσεις, τα διαταραγμένα συναισθήματα. Εξαίσιε γιε, αυτό σημαίνει καθυπόταξη των διαταραγμένων συναισθημάτων.
«Εξαίσιε γιε, όταν η γνώση και η σοφία εμποδίζουν την εμφάνιση των διαταραγμένων συναισθημάτων, τότε έχει έρθει κανείς σε επαφή με την κενότητα, την απουσία χαρακτηριστικών και την απουσία ευχών. Όταν γνωρίζει κανείς, χωρίς να γνωρίζει, πως στο τελικό επίπεδο τα φαινόμενα δεν προβάλλουν, είναι αγέννητα και χωρίς ουσία, τότε εξαίσιε γιε, εκείνη τη στιγμή αυτός γνωρίζει τα φαινόμενα με έναν τρόπο που είναι ελεύθερος από τη γνώση.
«Εξαίσιε γιε, σκέψου αυτή την αναλογία. Αν ψάλεις έναν ψαλμό ενάντια στο δηλητήριο ενός φιδιού, είναι πιθανόν να εξουδετερώσεις το δηλητήριο. Εξαίσιε γιε, με τον ίδιο τρόπο, όποιος κατανοήσει τα είδη των διαταραγμένων συναισθημάτων [F.254.b] θα εξουδετερώσει τα διαταραγμένα του συναισθήματα πέρα από σημεία αναφοράς.»
Ο εξαίσιος γιος είπε, «Μαντζούσρι, ποια είναι τα είδη των διαταραγμένων συναισθημάτων;»
Ο Μαντζούσρι είπε, «Εξαίσιε γιε, στο τελικό επίπεδο, όλα τα φαινόμενα είναι εντελώς αγέννητα, δεν προβάλλουν ούτε έχουν ουσία. Κάθε εννοιολογική διεργασία αυτής της κατάστασης είναι μια μορφή διαταραγμένου συναισθήματος. Στο τελικό επίπεδο, δεν υπάρχουν εννοιολογικές διεργασίες, επομένως δεν υπάρχουν ούτε διαταραγμένα συναισθήματα. Εξαίσιε γιε, επειδή δεν υπάρχουν διαταραγμένα συναισθήματα, δεν υπάρχει βάση των [][4] . Επειδή δεν υπάρχει βάση των πάντων, δεν υπάρχει ούτε παραμονή στο τελικό επίπεδο. Επειδή δεν υπάρχει παραμονή, δεν υπάρχει ούτε και κάψιμο στο τελικό επίπεδο. Επειδή δεν υπάρχει κάψιμο στο τελικό επίπεδο, υπάρχει γαλήνη. Τα πράγματα, στο τελικό επίπεδο, δεν είναι όπως εκφράζονται με τις λέξεις. Όμως, εξαίσιε γιε, με αυτόν τον τρόπο δαμάζονται τα διαταραγμένα συναισθήματα, στο σχετικό επίπεδο.»
Ο εξαίσιος γιος είπε, «Με ποιον τρόπο δαμάζονται τα διαταραγμένα συναισθήματα Μαντζούσρι; Είναι κάτι; Ή τίποτα;»
Ο Μαντζούσρι είπε, «Εξαίσιε γιε, έτσι είναι. Φαντάσου πως ένας άνθρωπος βλέπει στον εφιάλτη του πως τον δαγκώνει ένα δηλητηριώδες φίδι. Αν και υποφέρει, του δίνουν ένα αντίδοτο και γίνεται καλά. Καθώς εξουδετερώνεται το δηλητήριο, ο πόνος του εξαφανίζεται. Τι σκέφτεσαι, εξαίσιε γιε; Αυτός ο άνθρωπος είχε πραγματικά δαγκωθεί ή όχι;»
Ο εξαίσιος γιος είπε, «Μαντζούσρι, στο τελικό επίπεδο, αυτό δεν συνέβη πραγματικά.»
Ο Μαντζούσρι είπε, «Με ποιον τρόπο εξαίσιε γιέ, εξουδετερώθηκε το δηλητήριο;»
Ο εξαίσιος γιος είπε, «Μαντζούσρι, το δάγκωμα δεν ήταν αληθινά υπαρκτό, επομένως ούτε και η εξουδετέρωση του δηλητηρίου ήταν αληθινά υπαρκτή.»
Ο Μαντζούσρι είπε, «Με τον ίδιο τρόπο εξαίσιε γιε οι ευγενείς βλέπουν χωρίς να βλέπουν, τα διαταραγμένα συναισθήματα στο τελικό επίπεδο. Με ρωτάς εξαίσιε γιε, με ποιον τρόπο δαμάζονται τα διαταραγμένα συναισθήματα. Με τον ίδιο τρόπο που στο τελικό επίπεδο δεν υπάρχει κάποιο εγώ, έτσι και τα διαταραγμένα συναισθήματα εξαίσιε γιε, στο τελικό επίπεδο δεν υπάρχουν. Εξαίσιε γιε, στο τελικό επίπεδο ο εαυτός είναι το ως είναι. Έτσι εξαίσιε γιε, ο εαυτός στο τελικό επίπεδο δεν είναι ο εαυτός. [F.255.a] Επομένως εξαίσιε γιε, τα διαταραγμένα συναισθήματα στο τελικό επίπεδο δεν είναι τα διαταραγμένα συναισθήματα. Όποιος επικεντρώνεται στο να δαμάσει τα διαταραγμένα συναισθήματα στο τελικό επίπεδο, δεν επικεντρώνεται σε κάτι στο τελικό επίπεδο. Γιατί; Επειδή εξαίσιε γιε, στο τελικό επίπεδο δεν προβάλει κάτι κι έτσι όλα τα φαινόμενα είναι γαληνεμένα. Στο τελικό επίπεδο εξαίσιε γιε, δεν υπάρχει άρπαγμα, επομένως όλα τα φαινόμενα είναι πλήρως γαληνεμένα. Στο τελικό επίπεδο εξαίσιε γιε, όλα τα φαινόμενα είναι απαλλαγμένα από υπέρθεση επομένως όλα τα φαινόμενα είναι τελείως γαληνεμένα. Στο τελικό επίπεδο εξαίσιε γιε, όλα τα φαινόμενα είναι αγέννητα, επομένως είναι πέρα από παύση. Στο τελικό επίπεδο εξαίσιε γιε, δεν υπάρχει καμία απολύτως ουσία, επομένως όλα τα φαινόμενα είναι αγέννητα.»
Ο εξαίσιος γιος είπε, «Μαντζούσρι ποια είναι η πύλη όλων των ντάρμα;»
Ο Μαντζούσρι είπε, «Η σχετική αλήθεια εξαίσιε γιε, που χρησιμοποιεί κάθε είδος δήλωσης, λόγου, νόησης, αντικειμένων της νόησης, δραστηριότητας, σύμβασης και πράξης, είναι πύλη όλων των ντάρμα. Η τελική αλήθεια, που είναι αυτή, επειδή είναι αντίθετη προς όλα τα είδη λόγου, δηλώσεων, νόησης, αντικειμένων της νόησης, δραστηριοτήτων, συμβάσεων και πράξεων, είναι πύλη όλων των ντάρμα.

