Ο εξαίσιος γιος είπε, «Μαντζούσρι, με ποιο τρόπο η ομοιότητα όλων των φαινομένων ως προς το ότι δεν εμφανίζονται, προβάλει ως διαφοροποίηση;»
Ο Μαντζούσρι είπε, «Εξαίσιε γιε, [F.259.a] εκείνος που σκέφτεται πως η ομοιότητα όλων των φαινομένων ως προς το ότι δεν εμφανίζονται, στο τελικό επίπεδο έχει υλική υπόσταση, υλικότητα και ουσία, στο τελικό επίπεδο θα βιώσει διαφοροποίηση. Ως προς το βίωμα της διαφοροποίησης στο τελικό επίπεδο, αυτό αναπτύσσεται σε πολλές θεωρήσεις που εμπεριέχουν σημεία αναφοράς. Εκείνοι που διατηρούν αυτές τις πολλές θεωρήσεις που εμπεριέχουν σημεία αναφοράς, περιπλανιόνται ανήμποροι στα διάφορα είδη ύπαρξης. Εξαίσιε γιε, εκείνος που δεν σκέφτεται πως η ομοιότητα όλων των φαινομένων ως προς το ότι δεν εμφανίζονται, στο τελικό επίπεδο έχει υλική υπόσταση, υλικότητα και ουσία, στο τελικό επίπεδο δεν θα βιώσει διαφοροποίηση. Εφόσον δεν θα βιώνει στο τελικό επίπεδο διαφοροποίηση, στο τελικό επίπεδο θα κατανοεί την απουσία υλικής υπόστασης. Μ’ αυτόν τον τρόπο θα κατανοήσει πως όλα τα φαινόμενα στο τελικό επίπεδο είναι όμοια στο ότι χαρακτηρίζονται ως αγέννητα.»
Ο εξαίσιος γιος ρώτησε, «Μαντζούσρι, υπάρχει κάποια μέθοδος που μπορεί να αφυπνίσει έναν Μποντισάτβα με διαταραγμένα συναισθήματα, αλλά όχι κάποιον που δεν έχει διαταραγμένα συναισθήματα;»
Ο Μαντζούσρι είπε, «Εξαίσιε γιε, υπάρχει. Στο σχετικό επίπεδο όλα τα φαινόμενα προβάλλουν κι εξαφανίζονται. Έτσι, στο σχετικό επίπεδο, η αφύπνιση των Μποντισάτβα επίσης εμφανίζεται. Γιατί; Στο τελικό επίπεδο εξαίσιε γιε, τα φαινόμενα είναι χωρίς διαταραγμένα συναισθήματα, χωρίς γέννηση και χωρίς παύση. Οποιοδήποτε φαινόμενο που στο τελικό επίπεδο είναι χωρίς διαταραγμένα συναισθήματα, χωρίς γέννηση και χωρίς παύση, είναι επίσης στο τελικό επίπεδο πέρα από πραγμάτωση. Ποτέ δεν θα μπορέσει να πραγματωθεί ούτε ήταν ποτέ πραγματωμένο. Γιατί; Επειδή εξαίσιε γιε, στο τελικό επίπεδο όλα τα φαινόμενα είναι αγέννητα. Επομένως, εξαίσιε γιε, μέσα από αυτή τη μέθοδο, οι Μποντισάτβα με διαταραγμένα συναισθήματα μπορούν να αφυπνιστούν, όμως κάποιος που δεν έχει διαταραγμένα συναισθήματα, δεν μπορεί.»
Ο εξαίσιος γιος είπε, «Μαντζούσρι, υπάρχει κάποια μέθοδος με την οποία, ένας Μποντισάτβα που έχει απληστία να μπορεί να ολοκληρώσει την τελειότητα της γενναιοδωρίας, όμως να μην μπορούν εκείνοι που είναι γενναιόδωροι;»
Ο Μαντζούσρι είπε, «Ναι, υπάρχει μια μέθοδος με την οποία ένας άπληστος Μποντισάτβα [F.259.b] μπορεί να ολοκληρώσει την τελειότητα της γενναιοδωρίας,που όμως δεν μπορούν εκείνοι που είναι γενναιόδωροι. Γιατί; Επειδή η απληστία ενός Μποντισάτβα στο σχετικό επίπεδο είναι, να μην εγκαταλείπει ούτε να διώχνει κανένα όν και καμιά διδασκαλία του Βούδα.»
Ο εξαίσιος γιος είπε, «Μαντζούσρι, υπάρχει κάποια μέθοδος με την οποία, ένας Μποντισάτβα με κακή συμπεριφορά μπορεί να ολοκληρώσει την τελειότητα της πειθαρχίας, όμως εκείνοι που είναι πειθαρχημένοι να μη μπορούν;»
Ο Μαντζούσρι είπε, «Υπάρχει. Όταν ένας Μποντισάτβα εξαίσιε γιε, αποφεύγει την επιφανειακή πειθαρχία με σκοπό να ωριμάσει τα όντα, αυτή είναι η τελειότητα της πειθαρχίας ενός Μποντισάτβα στο σχετικό επίπεδο.»
Ο εξαίσιος γιος είπε, «Μαντζούσρι, υπάρχει κάποια μέθοδος υπομονής για τον Μποντισάτβα που έχει εγκαταλείψει την υπομονή;»
Ο Μαντζούσρι είπε, «Υπάρχει εξαίσιε γιε. Ο Μποντισάτβα που στο τελικό επίπεδο δεν έχει υπομονή με οποιοδήποτε φαινόμενο που έχει υλική υπόσταση, υλικότητα και ουσία, κατέχει στην πραγματικότητα με έναν ανείπωτο τρόπο, την υπέρτατη υπομονή. Εξαίσιε γιε, κατά τρόπο απαλλαγμένο από σημεία αναφοράς, αυτή είναι η υπέρτατη υπομονή ενός μεγάλου όντος, ενός Μποντισάτβα.»
Ο εξαίσιος γιος είπε, «Μαντζούσρι, υπάρχει κάποια μέθοδος με την οποία, ένας τεμπέλης Μποντισάτβα μπορεί να αποκτήσει ζήλο;»
Ο Μαντζούσρι είπε, «Υπάρχει εξαίσιε γιε. Ο τεμπέλης Μποντισάτβα δεν μοιάζει με εκείνους τους προκομμένους Ακροατές, Πρατυέκα και ακραίους που χρησιμοποιούν τον εύκολο ζήλο που εμπεριέχει εστίαση.»
Ο εξαίσιος γιος είπε, «Μαντζούσρι, υπάρχει κάποια μέθοδος με την οποία, ένας ξεχασιάρης/επιλήσμων Μποντισάτβα, να μπορεί να παραμένει στην ισότητα;»
Ο Μαντζούσρι είπε, «Υπάρχει εξαίσιε γιε. Ο Μποντισάτβα εκείνος που ακόμα και στον ύπνο του, δεν εμφανίζει σκέψεις υλικής υπόστασης, υλικότητας και ουσίας, στο τελικό επίπεδο παραμένει στην ισότητα χωρίς σημεία αναφοράς.» [F.260.a]
Ο εξαίσιος γιος είπε, «Μαντζούσρι, υπάρχει κάποια μέθοδος με την οποία, ένας Μποντισάτβα χωρίς γνώση, μπορεί να αποκτήσει μεγάλη γνώση;»
Ο Μαντζούσρι είπε, «Υπάρχει εξαίσιε γιε. Γιατί; Στο τελικό επίπεδο εξαίσιε γιε, η γνώση διακρίνει όλα τα φαινόμενα. Όμως, όταν αναζητήσει κάποιος τα φαινόμενα, αυτά εξαφανίζονται και δεν μπορείς να τα δεις. Το ίδιο είναι και η γνώση, στο τελικό επίπεδο δεν υπάρχει ούτε μπορείς να τη δεις. Επομένως, μιλά κανείς για την ‘απόκτηση της γνώσης’ ως προς το σχετικό επίπεδο, ακόμα κι αν αυτή η γνώση είναι αγέννητη ως προς το τελικό επίπεδο. Σύμφωνα με αυτήν τη γνώση εξαίσιε γιε, ο Μποντισάτβα που δεν έχει γνώση ονομάζεται αυτός που κατέχει μεγάλη γνώση ή αυτός που κατέχει ιδιαίτερα ανώτερη γνώση ή αυτός που κατέχει ιερή γνώση ή ο κάτοχος της γνώσης ή αυτός που κατέχει γνώση χωρίς εστίαση. Στο τελικό επίπεδο τα πράγματα δεν είναι όπως περιγράφονται.»
Τότε ο Ευλογημένος απευθύνθηκε στον Μαντζούσρι Κουμαραμπούτα. «Άριστα!» είπε. «Άριστα, άριστα! Μαντζούσρι, μίλησες καλώς και εξήγησες χωρίς να εξηγείς, τις πράξεις και τις μη πράξεις των μεγάλων όντων, των Μποντισάτβα. Μαντζούσρι, ο άνθρωπος που λιμοκτονεί, που είναι αδύναμος κι αδύνατος, καλύτερα να υποφέρει, παρά εν αγνοία του να φάει δηλητηριασμένη τροφή. Παρομοίως Μαντζούσρι, οι Μποντισάτβα καλύτερα να έχουν μη διανοητική απληστία, κακή συμπεριφορά, κακή προαίρεση, τεμπελιά, λησμοσύνη και έλλειψη γνώσης κι έτσι να μην εμπλέκονται με τις διανοητικές εφαρμογές της γενναιοδωρίας, της πειθαρχίας, της υπομονής, της επιμονής, της συγκέντρωσης και της γνώσης των Ακροατών και των Πρατυέκα που βασίζονται σε σημεία αναφοράς. Γιατί; Επειδή το τελευταίο εμφανίζει τα λάθη των δηλητηριωδών σημείων αναφοράς και πρέπει να κατανοηθεί, πως αυτό είναι ένας κίνδυνος στο σχετικό επίπεδο.»
Σ’ αυτό το σημείο ο εξαίσιος γιος Άριστος Κανόνας [F.260.b] ρώτησε τον Ευλογημένο: «Ευλογημένε, οι Μποντισάτβα τα μεγάλα όντα, δεν φοβούνται τα διαταραγμένα συναισθήματα;»
Ο Ευλογημένος είπε, «Εξαίσιε γιε, τα μεγάλα όντα οι Μποντισάτβα, φοβούνται τα διαταραγμένα συναισθήματα στο σχετικό επίπεδο. Αλλά ακόμα πιο πολύ φοβούνται τη νοοτροπία των Ακροατών και των Πρατυέκα που βασίζονται σε σημεία αναφοράς. Ο φόβος τους για τα διαταραγμένα συναισθήματα δεν είναι συγκρίσιμος.»
Ο εξαίσιος γιος ρώτησε, «Ευλογημένε, γιατί αυτό;»
Ο Ευλογημένος είπε, «Εξαίσιε γιε, θα πρέπει να αναρωτηθείς γι αυτό! Γιατί δεν το εξηγείς ο ίδιος όσο καλύτερα μπορείς; Τι σκέφτεσαι εξαίσιε γιε; Αν κάποιος ήθελε να επιβιώσει, ο μεγαλύτερός του φόβος θα ήταν να του κόψουν τα άκρα ή να χάσει το κεφάλι του;»
Ο εξαίσιος γιος απάντησε, «Ευλογημένε, αυτός που χάνει τα άκρα του, μπορεί να επιβιώσει. Επομένως, αν ήθελε να αποκτήσει αρετή, θα μπορούσε ακόμα να ακολουθήσει έναν ενάρετο δρόμο, που θα γινόταν αιτία να επαναγεννηθεί σε ανώτερα πεδία. Όμως Ευλογημένε, όποιος έχει χάσει το κεφάλι του, δεν μπορεί να επιζήσει. Έτσι, ακόμα κι αν επεδίωκε την αρετή, δεν θα μπορούσε πραγματικά να ακολουθήσει έναν ενάρετο δρόμο.»
Ο Ευλογημένος είπε, «Εξαίσιε γιε, παρομοίως, είναι καλύτερο να δρα ο Μποντισάτβα χωρίς σημεία αναφοράς, ακόμα κι αν αυτό εμπεριέχει παραβιάσεις, κι έτσι να μην έχει τις ιδιότητες και τις εκπαιδεύσεις εκείνων που πέφτουν στη θεώρηση των Ακροατών και των Πρατυέκα, που βασίζονται σε σημεία αναφοράς. Είναι καλύτερος ο άπληστος Μποντισάτβα που δεν εγκαταλείπει όλα τα όντα ούτε αποδιώχνει τις ιδιότητες των Βούδα. Είναι καλύτερος ο Μποντισάτβα με την κακή συμπεριφορά από αυτόν που αποτυγχάνει να ωριμάσει τους άλλους. Είναι καλύτερος ο Μποντισάτβα, το μεγάλο ον, που ασκείται με πίστη στο επίπεδο της δράσης με βεβαιότητα στην απουσία εστίασης και έχει διαταραγμένα συναισθήματα, από το να είναι Ακροατής ή Πρατυέκα που βασίζεται σε σημεία αναφοράς, που αποκτά σιγουριά και είναι απαλλαγμένος από τα διαταραγμένα συναισθήματα. [F.251.a]
Ο εξαίσιος γιος είπε, «Ευλογημένε, οι πράξεις των μεγάλων όντων των Μποντισάτβα, που είναι μη πράξεις, είναι αντίθετες με ολόκληρο τον κόσμο. Ευλογημένε, όταν έχουν σχηματιστεί τα δηλητηριώδη λάθη των σημείων αναφοράς, η πειθαρχία των Ακροατών και των Πρατυέκα που βασίζονται σε σημεία αναφοράς, γίνεται μια νοσηρή κατάσταση για τους Μποντισάτβα. Όσο εργατικοί κι αν είναι οι Ακροατές και οι Πρατυέκα που βασίζονται σε σημεία αναφοράς, τα δηλητηριώδη λάθη των σημείων αναφοράς έχουν σχηματιστεί κι έτσι η εργατικότητά τους είναι κατώτερη της τεμπελιάς των Μποντισάτβα.»
Ο Ευλογημένος είπε, «Η τροφή ενός άπορου ανθρώπου, είναι δηλητήριο για τον παγκόσμιο μονάρχη. Το ίδιο είναι εξαίσιε γιε, για τους Μποντισάτβα με τεμπελιά και κακή συμπεριφορά, η πειθαρχία και η εργατικότητα των Ακροατών και των Πρατυέκα που βασίζονται σε σημεία αναφοράς. Γιατί αυτό; Εξ αιτίας της εμπλοκής των δηλητηριωδών σφαλμάτων των σημείων αναφοράς.
« Εξαίσιε γιε, ο πλούτος ενός ανθρώπου που ενδιαφέρεται μόνο για τις προσωπικές του επιτεύξεις, δεν είναι επαρκής για να διασφαλίσει την ευημερία μιας ολόκληρης πόλης. Με τον ίδιο τρόπο, εξαίσιε γιε, η επιμονή εκείνων που έχουν τη φτωχή, κατώτερη και διανοητική συμπεριφορά των Ακροατών και των Πρατυέκα, δεν μπορεί να απελευθερώσει ακόμα και τα όντα εδώ στη Τζαμπουντβίπα, πόσο μάλλον όλα τα όντα.

