Αρετές του ακροατηρίου των Μποντισάτβα
2] Καθένας από αυτούς τους Μποντισάτβα, ακολουθώντας τις αρετές του Μαχασάτβα Σαμανταμπάντρα, κατέχει τις αμέτρητες ασκήσεις και τους όρκους του Δρόμου των Μποντισάτβα και ασχολείται σταθερά με όλες τις αξιέπαινες πράξεις. Ταξιδεύει ελεύθερα σε όλες τις δέκα κατευθύνσεις και χρησιμοποιεί τα επιδέξια μέσα της απελευθέρωσης. Μπαίνει στο θησαυρό του Ντάρμα των Βούδα και φτάνει στην Άλλη Όχθη. Σε όλους τους αναρίθμητους κόσμους επιτυγχάνει τη Φώτιση. Στην αρχή, διαμένοντας στον Παράδεισο Τουσίτα[2] διακηρύσσει το αληθινό Ντάρμα.
Φεύγοντας από το ουράνιο παλάτι, κατεβαίνει στη μήτρα της μητέρας του. Αφότου γεννηθεί από τη δεξιά της πλευρά κάνει επτά βήματα. Καθώς το κάνει, μια ακτινοβολία λάμπει παντού στις δέκα κατευθύνσεις και σείονται αμέτρητα Βουδικά πεδία με έξι τρόπους. Μετά εκφωνεί αυτά τα λόγια, «θα γίνω ο πιο τιμημένος στο κόσμο.» [266α]
Ο Σάκρα[3] και ο Μπράχμα ευλαβικά τον υπηρετούν και ουράνια όντα τον λατρεύουν και τον προσκυνούν. Δείχνει την επιδεξιότητα του στους υπολογισμούς, τη γραφή, την τοξοβολία και την ιππασία. Και είναι εξοικειωμένος με τις θεϊκές τέχνες και πολυμαθής. Στο γήπεδο έξω από το παλάτι, εκπαιδεύεται στις πολεμικές τέχνες και μέσα στο παλάτι δείχνει επίσης να απολαμβάνει και τις απολαύσεις των αισθήσεων. Όταν πρωτοαντικρίζει τα γηρατειά, την αρρώστια και το θάνατο, συνειδητοποιεί την παροδικότητα του κόσμου.
Αποποιείται το βασίλειο του, τον πλούτο και το θρόνο του, και πάει στα βουνά για να ασκηθεί στο Δρόμο. Αφού στείλει πίσω το λευκό άλογο που ίππευε, μαζί με τη πολύτιμη κορώνα και τα στολίδια που φορούσε, βγάζει τα υπέροχα ρούχα του και φορά τα ράσα του Ντάρμα. Κόβει τα μαλλιά και ξυρίζει τα γένια του, κάθεται ευθυτενής κάτω από ένα δέντρο και καταγίνεται με την ασκητική για έξι χρόνια, σύμφωνα με τον παραδοσιακό τρόπο. Επειδή εμφανίστηκε στο κόσμο των πέντε αμαυρώσεων, συμπεριφέρεται όπως το πλήθος. Καθώς το σώμα του φαίνεται βρώμικο, κάνει μπάνιο στο Χρυσό Ποτάμι.
Ένας θεός λυγίζει ένα κλαδί προς το μέρος του κι έτσι μπορεί να σκαρφαλώσει στην όχθη του ποταμού. Ένα ουράνιο πουλί τον ακολουθεί από κοντά προς τη θέση της Φώτισης. Ένας θεός παίρνει τη μορφή ενός αγοριού και αντιλαμβανόμενος το ευνοϊκό σημάδι, με σεβασμό του παρουσιάζει το ευοίωνο χόρτο. Ο Μποντισάτβα το δέχεται ευσπλαχνικά, το απλώνει κάτω από το δέντρο Μπόντι και κάθεται πάνω του με σταυρωμένα πόδια. Εκπέμπει μια μεγάλη ροή φωτός για να ενημερώσει τον Μάρα γι αυτό.
Ο Μάρα με το στρατό του έρχεται να του επιτεθεί και να τον δελεάσει, όμως αυτός κυριαρχεί πάνω τους με τη δύναμη της σοφίας και τους κάνει όλους να παραδοθούν. Έπειτα φτάνει στο έξοχο Ντάρμα και πραγματώνει την υπέρτατη τέλεια Φώτιση. Καθώς ο Σάκρα και ο Μπράχμα τον παρακαλούν να στρέψει τον Τροχό του Ντάρμα, ο Βούδας επισκέπτεται διάφορους τόπους και διδάσκει το Ντάρμα με τη βροντερή φωνή του. Κρούει το τύμπανο του Ντάρμα, φυσά το κοχύλι του Ντάρμα, κραδαίνει το ξίφος του Ντάρμα, υψώνει το λάβαρο του Ντάρμα, περιστρέφει τη βροντή του Ντάρμα, εξαπολύει τον κεραυνό του Ντάρμα, φέρνει τη βροχή του Ντάρμα και δίνει το δώρο του Ντάρμα.
Το φως του φωτίζει αμέτρητα Βουδικά πεδία, και κάνει όλο το σύμπαν να σειστεί με έξι τρόπους. Περιλαμβάνει και το βασίλειο του Μάρα, σείοντας το παλάτι του, ώστε αυτός και η συνοδεία του να φοβηθούν και να παραδοθούν. Τα δάκρυα του Μποντισάτβα σκίζει το δίχτυ του κακού, καταστρέφει τις λανθασμένες θεωρήσεις, απομακρύνει τις αμαυρώσεις, ξεπλένει τον βούρκο της επιθυμίας, προστατεύει το κάστρο του Ντάρμα, ανοίγει τη πύλη του Ντάρμα, ξεπλένει τους ρύπους των παθών και φανερώνει το αγνό λευκό Ντάρμα.
Τα ενοποιεί όλα στο Ντάρμα του Βούδα και έτσι διακηρύσσει την ορθή διδασκαλία. Μπαίνει στη πόλη για να ζητήσει ελεημοσύνη. Δέχεται ακόμα και την πλούσια τροφή ώστε να μπορέσουν οι ευεργέτες του να συσσωρεύσουν αρετή και για να δείξει επίσης ότι αυτός είναι ένα πεδίο αρετής. Θέλοντας να εξηγήσει το Ντάρμα, χαμογελά κι έτσι θεραπεύει τους τρεις πόνους με διάφορα φάρμακα του Ντάρμα. Διδάσκει πως η σκέψη της Φώτισης έχει αμέτρητη αρετή και κάνοντας προφητείες στους Μποντισάτβα, τους δίνει την δυνατότητα να πραγματώσουν τη Φώτιση.
Δείχνει ότι περνά στη νιρβάνα, όμως συνεχώς φέρνει τα όντα στην απελευθέρωση. Εκδηλώνει θαυμαστά και ασύλληπτα έργα αφαιρώντας τα πέπλα τους, φυτεύοντας διάφορες ρίζες αρετής και επιτυγχάνοντας εξαιρετική αρετή. Επίσης, καθένας από τους Μποντισάτβα της συγκέντρωσης μπορεί να επισκεφτεί διάφορα Βουδικά πεδία και να εξηγήσει τις διδασκαλίες του Δρόμου.
Ο τρόπος άσκησης του είναι καθαρός και άσπιλος. Όπως ο μάγος που με την τέλεια επιδεξιότητα του δημιουργεί διάφορες ψευδαισθήσεις σύμφωνα με τη θέληση του, ακόμα και εικόνες ανδρών και γυναικών, έτσι και ο Μποντισάτβα, έχοντας μάθει όλες τις μεθόδους απελευθέρωσης και αποκτώντας τη γαλήνια επίγνωση της πραγματικότητας, μπορεί ελεύθερα να διδάξει και να μεταμορφώσει τα όντα. Εκδηλώνεται παντού σε αμέτρητα Βουδικά πεδία, ενεργώντας με πράξεις ελέους για τα όντα, ακούραστα και με ζήλο. [226β]
Με αυτό τον τρόπο κυριαρχεί τέλεια σ’ αυτές τις μεθόδους της απελευθέρωσης. Είναι τελείως εξοικειωμένος με τα ουσιώδη των Σούτρα για τους Μποντισάτβα και η φήμη του εξαπλώνεται παντού, οδηγεί τα όντα στις δέκα κατευθύνσεις. Όλοι οι Βούδες τον θυμούνται και του προσφέρουν την προστασία τους. Έχει ήδη μείνει σε όλες τις κατοικίες των Βούδα και πραγματοποίησε τις πράξεις του Μεγάλου Σοφού. Διακηρύττει τις διδασκαλίες των Τατάγκατα, λειτουργεί ως μεγάλος δάσκαλος για τους άλλους Μποντισάτβα και με βαθύ σαμάντι και σοφία, οδηγεί πλήθη όντων. Με διαπεραστική οξυδέρκεια ως προς την ουσιαστική φύση των ντάρμα, διακρίνει τις διαφορετικές πλευρές των όντων και παρατηρεί προσεκτικά όλους τους κόσμους.
Στην τέλεση προσφορών προς τους Βούδες, εκδηλώνει μετασχηματισμένα σώματα σαν τις λάμψεις τις αστραπής. Έχοντας μάθει καλά την εκτενή σοφία της αφοβίας και έχοντας πραγματώσει την ψευδαισθητική φύση όλων των ντάρμα, καταστρέφει τα δίχτυα του Μάρα και λύνει όλα τα δεσμά των παθών. Υψώνεται πάνω από τα επίπεδα των Σράβακα και των Πρατυεκαβούδα και κατακτά τα σαμάντι της κενότητας, της μη μορφής και της μη επιθυμίας. Επιδέξια παρέχει τα κατάλληλα μέσα κι έτσι αποκαλύπτει τρεις ξεχωριστές διδασκαλίες.
Έπειτα, γι αυτούς του μεσαίου και κατώτερου επιπέδου, επιδεικνύει το πέρασμα στη νιρβάνα. Αλλά στην πραγματικότητα, επειδή είναι μη ενεργός και μη κτητικός και γνωρίζει πως τα ίδια τα ντάρμα ποτέ δεν εμφανίζονται ούτε χάνονται, πραγματώνει πως είναι απόλυτη ισότητα. Έχει πραγματώσει αμέτρητα νταράνι, εκατό χιλιάδες σαμάντι και διάφορα είδη πνευματικών δυνατοτήτων και σοφίας. Με τον Διαλογισμό της Απέραντης και Συμπαντικής Γαλήνης, εισέρχεται βαθιά στον θησαυρό του Ντάρμα των Μποντισάτβα.
Αφού επιτύχει το Σαμάντι της γιρλάντας του Βούδα, διακηρύσσει και εξηγεί όλες τις Σούτρες. Καθόσον παραμένει σε βαθύ διαλογισμό, οραματίζεται όλους τους αμέτρητους Βούδες και σε μια στιγμή τους επισκέπτεται όλους. Αποσαφηνίζοντας και διδάσκοντας την τελική αλήθεια στα όντα, ελευθερώνει τα όντα από τα επίπεδα ακραίας δυστυχίας, από τις συνθήκες αυτές που η δυστυχία είναι τόσο μεγάλη που εμποδίζει τα όντα να βρουν χρόνο για τις βουδιστικές ασκήσεις και από τις συνθήκες αυτές όπου η δυστυχία δεν είναι τόσο μεγάλη που να τους εμποδίζει να το κάνουν αυτό.
Έχοντας επιτύχει την βαθιά γνώση και την ευγλωττία των Τατάγκατα, κατέχει με ευφράδεια τις γλώσσες, κι έτσι διαφωτίζει όλα τα όντα. Είναι υπεράνω όλων των κοσμικών ζητημάτων και ο νους του που είναι πάντα γαλήνιος, παραμένει στο δρόμο της απελευθέρωσης. Αυτό του δίνει τον τέλειο έλεγχο σε όλα τα ντάρμα. Χωρίς να του ζητηθεί, γίνεται ο καλύτερος φίλος σε κάθε ένα από το πλήθος των όντων και φέρει το βαρύ καρμικό τους βάρος στη πλάτη του.
Υπερασπίζεται τον βαθύ θησαυρό του Ντάρμα των Τατάγκατα και προστατεύει τους σπόρους της Φώτισης, ώστε να συνεχίζουν να πολλαπλασιάζονται. Έχοντας αφυπνισμένο το μεγάλο έλεος για τα όντα, εξηγεί τις διδασκαλίες με καλοσύνη και τα προικίζει με το μάτι του Ντάρμα. Κλείνει τους δρόμους προς τα τρία αρνητικά πεδία, ανοίγει τις πύλες της αρετής και χωρίς να περιμένει τη παράκληση τους, παρέχει στα όντα το Ντάρμα. Αυτό το κάνει για όλο το πλήθος των όντων, όπως ο υπάκουος γιος αγαπά και σέβεται τους γονείς του. Τα φροντίζει πράγματι όπως τον εαυτό του. Με τέτοιες ρίζες αρετής, όλοι οι Μποντισάτβα της συγκέντρωσης έχουν φτάσει στην όχθη της απελευθέρωσης. Απόκτησαν την αμέτρητη αρετή των Βούδα και πραγμάτωσαν την ιερή, καθαρή και ακατάληπτη σοφία. Αμέτρητοι Μποντισάτβα Μαχασάτβα σαν κι αυτούς συγκεντρώθηκαν εκεί σε μια στιγμή.

